Návrh novely zákoníku práce
Návrh novely zákoníku práce se po neschválení Senátem vrací zpět do Poslanecké sněmovny.
Účinnost novely, která měla nastat s některými výjimkami dne 1. 9. 2023, je tedy zatím nejistá.
Senát novelu vrátil a navrhl dva pozměňovací návrhy. V prvním jde o změnu u dohod konaných mimo pracovní poměr a ve druhém o posun účinnosti některých opatření.
První pozměňovací návrh Senátu
Usnesením Senátu se navrhuje v čl. I bodu 7 v § 74 odst. 2 návrhu novely zákoníku práce slova "pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení" nahradit slovy "nedohodne-li se se zaměstnancem jinak".
- Znění navržené Poslaneckou sněmovnou: Při výkonu práce na základě dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti je zaměstnavatel povinen předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem sněmy nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
- Znění navržené Senátem: Při výkonu práce na základě dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti je zaměstnavatel povinen předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem sněmy nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, nedohodne-li se se zaměstnancem jinak.
Druhý pozměňovací návrh Senátu
V čl. XVI návrhu novely zákoníku práce se navrhuje slova "prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 10, 11, 17, 34 a 48, které nabývají účinnosti prvním dnem kalendářního roku následujícího po dni jeho vyhlášení, a" nahradit slovy "dnem 1. ledna 2024.". Druhý pozměňovací návrh v podstatě posouvá účinnost novely z původně plánovaného data 1. září 2023 na 1. leden 2024 (s určitými výjimkami, kdy dojde k účinnosti až od roku 2029).
Návrh novely zákoníku práce provádí především transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1158 ze dne 20. června 2019 o rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob (tj. o sladění práce a rodiny) a o zrušení směrnice Rady 2010/18/EU a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1152 ze dne 20. června 2019 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii do zákoníku práce a ostatních souvisejících předpisů. Nad rámec transpozice se s ohledem na digitalizaci novelizuje například problematika doručování.
Lhůta k transpozici směrnice do právních řádů členských států EU skončila dne 1. srpna 2022.
České republice hrozí nemalá pokuta od Evropské unie.
V případě transpozice výše zmíněných
směrnic o sladění práce a rodiny a transparentních a předvídatelných
podmínkách již Evropská komise stanovila sankce 45 milionů korun za každou
směrnici, pokud nebudou přijaty od měsíce září 2023. V souhrnu jde
o částku ve výši cca 130 milionů korun. Tato částka ale není konečná,
za každý den prodlení s účinností bude narůstat o úroky. Je tedy
zřejmé, že z finančního hlediska se hraje především o čas. Posunutí
účinnosti k 1. lednu 2024 není z tohoto pohledu ideální.
I když argumenty, na základě kterých je třeba dát zaměstnavatelům čas, aby
se na změny připravili, jsou pochopitelné. Na druhou stranu se o nutnosti
transpozice ví od roku 2019, a tudíž navržené změny nemohou být žádným
překvapením.